Smarte løsninger for Kafe / Restaurant!

I tillegg til alle generelle funksjoner har vi også en god del funksjoner vi ønsker å fremheve da dette er funksjoner som passer ekstra godt i forbindelse med restaurant og kafe.
Trykk på ett av punktene under for å lese mer om funksjonaliteten

Your Title Goes Here

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Bordnummer / Romnummer

Varer kan lagres fortløpende og regning kan gjøres opp senere.

Bordfunksjoner

Systemet inneholder mange funksjoner som gjør bruken av bord både enklere og raskere. Dette muliggjør blant annet deling av samme vare (Dele en vinflaske i 2 dersom kundene vil betale halvparten hver), flytte hele eller deler av ett bord, overføre enkelte varer til annet bord eller dele regningen i x antall like deler. Dersom en person fra ett bord drar før de andre på dette bordet, er det heller ikke noe problem at denne gjesten kun betaler varene som han eller hun bestilte. Når disse er betalt blir disse fjernet fra bordet og kun varene til de gjenværende gjestene er igjen. Det er også en funksjon som viser åpne/uoppgjorte bord. Det er også mulig å bruke delelinje for å skille forretter og hovedretter og til hvilke servering de forskjellige varene tilhører. Dette er spesielt nyttig i tilfeller hvor kundene også spiser forretter som hovedrett. Det er også valgfritt om man ønsker at disse beskjedene skal vises på kvittering eller ikke. Alle beskjeder kan forhåndsdefineres eller det kan skrives manuelt med tastatur eller skjermtastatur som kommer opp på skjermen.

Nettbrett / Pads / Håndholdte bestillingsbrett

Z-POS kan også installeres på nettbrett. Normal størrelse på nettbrettene er fra 8″ til 12″. Disse koblet opp i samme nettverket og benytter seg også derfor av eksisterende kjøkkenskrivere og lignende. I restaurantmiljøer brukes som oftest disse nettbrettene for å ta imot bestilling av mat fra kundene ved bordet. Dette gjør at kelneren sparer tid, og at bestillingene blir riktige.

Kjøkken / Barskriver

Man velger selv hvilke varer som skal gå til hvilket kjøkken. Det er mulig å ha flere kjøkkenskrivere (Hvis man for eksempel ønsker en barskriver for drinker og en kjøkkenskriver for mat), samt at disse kan være både thermoskrivere og nåleprintere (Med Sort/Rødt fargebånd). Beskjeder skrives i rødt på nåleskrivere og i hvitt med sort bakrunn på thermoskrivere, slik at de er enkle å se for kokken. Det er mulig å velge dobbel størrelse på utskriften på kjøkkenskriver. Det er også valg for om varer skal samles eller skrives ut hver for seg på kjøkkenskriver. Dette betyr at på kvitteringen til kunden kan det stå “10 x Pizza” mens på kjøkkenskrivere kan det stå “1 x Pizza” 10 ganger. Dersom valget “Kutt alle bonger på KP” er aktivert, vil systemet skrive ut ti stk kjøkkenbonger som viser “1 x Pizza”. Dersom det er kort vei til kjøkkenet er det også mulig å bruke kvitteringsskriveren som kjøkkenskriver, slik at denne skriver ut kjøkkenbonger i tillegg til kvitteringer.

Komponentvare / Strukturvare

Z-POS kan settes opp med komponentvarer. Dette gjøres med at det opprettes en hovedvare, og at det deretter blir knyttet en eller flere undervarer til denne varen. Dette kan for eksempel brukes til drinker som “Rom og Cola”. På kvitteringen til kunden og i kundedisplayet vil det stå “Rom og Cola”, mens systemet i bakkant vil registrere at det har blitt solgt 1 rom og 1 cola. Dette gjør at rapportering blir riktig i henhold til alkohol, samt at man får bedre internkontroll. Det er også mulig å velge om disse strukturvarene skal være synlige på kvitteringen til kunden. Disse vil uansett være synlige på elektronisk journal for å tilfredsstille regnskapsloven.

Prisnivå / rekalkulering av pris

Systemet støtter opp til 6 forskjellige priser / varegruppelinker og MVA linker pr. vare. Dette gjør at systemet blir meget enkelt å bruke steder hvor mat både blir servert inne (med 25% MVA) og ute (15% MVA). Det mest vanlige eksempelet er når en “160G Hamburger” skal både selges inne og ute. Varen legges da med for eksempel 15% MVA på prisnivå 1 med varegruppelink “Hamburger Ut” og med 25% MVA på prisnivå 2 med varegruppelink “Hamburger Inn”. Det kan da opprettes en funksjonstast for prisnivå 1 og en for prisnivå 2. Dette markeres godt ved at tasten for prisnivået som er valgt vil ha en annen farge. Dersom det allerede er slått inn mange varer, er det også mulig å endre momsstatus/pris og varegruppelink på disse varene ved å bruke funksjonen “Rekalkuler prisnivå”. Det er også mulig å bruke prisnivå for “Stamkunde” pris eller “Personalpris”.

Linkede og tilleggsvarer

Det er også mulighet for å linke varer til andre varer. Dette er spesielt lønnsomt hvis man selger for eksempel brus. Brusen blir da registrert i systemet med 29,- mens pant automatisk blir tillagt med 1,-. Dette gjør at man ikke betaler MVA på pant, og ved salg av mye brus kan dette stå for store besparelser. Det er også mulig å legge til tilleggsvarer til hovedvaren. Dette er i bruk i for eksempel restaurant, hvor man trykker på “Biff” og neste skjerm kommer da automatisk frem hvor mange kan velge “Godt stekt” , “Fløtegratinerte poteter” og lignende. Det er selvfølgelig også mulig å lage egendefinerte beskjeder, og ett tastatur vil da komme opp i skjermen hvor man kan skrive spesielle beskjeder.

Timeregistreringsfunksjon / “Hvem er på jobb i dag”

I systemet ligger det løsning for timeregistrering som tilfredsstiller myndighetenes krav og som kan erstatte boken “Hvem er på jobb i dag”. Systemet viser hvem som er på jobb i en oversiktlig liste, og det er også mulig å vise dette i en journal med datoavgrensning senere. Når en bruker logger seg inn på salgsskjermen i kassen, vil brukeren automatisk også logge seg inn i timeregistreringen, mens andre ansatte som ikke brukes kassen må gå til kassen og logge seg inn for å bli registrert. Det finnes flere alternativer for automatisk utlogging. Dette kan gjøres automatisk ved dagsrapport, automatisk etter en gitt tid med inaktivitet eller ved en gitt tid. Det er også mulig å for eksempel logge ut brukerne klokken 16.00 dersom brukerne ikke er logget ut innen 19.00. Dette gir systemet god fleksibilitet. For å kunne skrive ut lister i henhold til myndighetenes krav forutsettes det at man har Admin pakken.